‘Mock-up’ dapat membantu kita melihat dan menilai keseimbangan reka bentuk, struktur, kesesuaian bahan, keselamatan, penggunaan dan cara pembuatan. Kebiasaannya ‘mock-up’ dihasilkan melebihi satu unit bagi tujuan perbandingan.
a. Pembinaan model berfungsi atau
prototaip
i.
Perancangan kerja
Hasil pembelajaran
:
·
Menyenaraikan bahan dan komponen
berdasarkan lukisan kerja
·
Menyediakan anggaran kos berdasarkan
bahan dan komponen yang dipilih
Model dapat dibahagikan kepada dua jenis
iaitu Model Blok (Block Model) dan Model Berfungsi (Prototaip). Model blok
adalah model yang statik atau separa berfungsi. Ianya mempamerkan reka bentuk
sebenar dan dihasilkan samada secara skala ataupun saiz sebenar produk. Bahan
yang digunakan tidak semestinya sama dengan bahan sebenar.
Model berfungsi atau prototaip adalah produk
contoh yang berfungsi sepenuhnya.
Prototaip dibina daripada bahan sebenar yang
telah ditentukan. Prototaip sama dengan produk sebenar dari setiap segi. Ia dibina dan dipasang secara manual dan
diuji dalam situasi sebenar.
|
Pemilihan bahan dan komponen adalah
berdasarkan beberapa faktor iaitu:
--
kos
--
sifat fizikal bahan
--
teknik pembuatan
--
keboleh dapatan
Penjelasan
sifat , jenis bahan, komponen dan kaedah pembuatan dijelaskan dalam Bab 2 buku
ini.
Cadangan
aktiviti:
o
Mengadakan lawatan ke kedai
“hardware” untuk mengetahui bahan / alat yang boleh didapati
o
Berbincang
dengan guru yang mempunyai kepakaran dalam bidang tertentu untuk mendapatkan
pengetahuan mengenai komponen, alat dan kaedah
ii. Penyediaan dan pembinaan
Hasil pembelajaran:
·
Menyediakan bahan dan komponen yang
dipilih
·
Membina bahagian dan komponen
Semasa
melaksanakan kerja penyediaan komponen ciri-ciri keselamatan hendaklah
diutamakan. Peralatan perlu diguna dengan teknik
yang betul. Bahan-bahan serta
komponen yang telah dikenalpasti disenaraikan.
Bahan alternatif juga disenaraikan jika perlu bagi tujuan kelancaran
pembinaan prototaip. Pembinaan prototaip dimulakan dengan sesi perbincangan
yang diadakan secara berkumpulan. Ini
bertujuan untuk memastikan setiap perkara yang berkaitan dengan pembinaan
prototaip diberi perhatian bagi memastikan kelancarannya.
Dalam
proses pembinaan prototaip langkah-langkah umum di bawah adalah dicadangkan.
CARTA
ALIR PROSES PEMBINAAN PROTOTAIP
Cadangan
aktiviti:
o
Menyediakan
bahan dan komponen yang telah dikenalpasti
o
Membina
komponen daripada bahan yang dipilih
o
Memasang
komponen.
iii. Pemasangan
Hasil pembelajaran:
·
Memeriksa dan menguji bahagian dan
komponen untuk pemasangan
·
Memasang bahagian dan komponen
Semasa melakukan kerja-kerja pemasangan
ciri-ciri keselamatan hendaklah diutamakan.
Perhatian juga perlu diberikan
kepada penggunaan peralatan dan teknik kerja yang betul. Komponen perlu diuji sebelum dipasang. Komponen yang telah dipasang dan bahagian
yang telah dibentuk hendaklah disusun dan diatur mengikut spesifikasi. Kerja pembinaan dan pemasangan ini hendaklah
dibuat mengikut langkah kerja yang telah ditetapkan dalam lukisan kerja.
Cadangan
aktiviti:
o Menguji komponen dan mengenalpasti kefungsian komponen sebelum
pemasangan
o Memasang komponen mengikut spesifikasi lukisan kerja
iv. Kemasan
Hasil pembelajaran:
·
Menyatakan bahan dan teknik kemasan
·
Membuat kemasan
Prototaip
yang telah siap dibina perlu mempunyai kemasan yang sesuai. Kerja kemasan ini boleh menggunakan cat,
syelek, lekar dan bahan lain mengikut kesesuian kemasan projek. Tujuan kemasan adalah untuk menambah nilai
estetika, komersil dan ketahanan prototaip.
Cadangan
aktiviti:
o
Memerhati
kaedah kemasan beberapa produk sedia ada
b. Pengujian dan penilaian model berfungsi
atau prototaip
i.
Pengujian
Hasil pembelajaran :
·
Menyatakan kaedah pengujian
·
Menguji kefungsian, keselamatan dan
ketahanan
Prototaip yang siap dibina perlu diuji
keberkesanan fungsinya. Pengujian boleh
dilaksanakan melalui ujian seperti:
-
ujian makmal
- ujian parameter
Ujian makmal
Pengujian
prototaip dilakukan di dalam makmal atau bengkel dengan keadaan yang
terkawal. Keadaan terkawal di sini
bermaksud unsur-unsur seperti daya, cahaya, suhu, angin dan kelajuan dapat
dikawal melalui penggunaan perlatan dalam makmal. Walaubagaimanapun ujian makmal dibuat
berdasarkan kepada kesesuian dan keperluan sesuatu projek.
Ujian parameter
Ujian parameter ialah pengujian prototaip
yang dibuat dalam suasana dan di tempat yang sebenar bagi menentukan kefungsian
serta penggunaannya.
Cadangan
aktiviti:
o
Melakukan kedua-dua ujian untuk
menentukan spesifikasi produk
o
Mengadakan
lawatan ke SIRIM untuk melihat bagaimana ujian parameter / makmal dilakukan
ii.
Penilaian
Hasil
pembelajaran:
·
Menilai model atau prototaip dari aspek
ergonomik dan estetika
·
Menilai keupayaan model atau prototaip berdasarkan
spesifikasi
·
Mengenal pasti kelemahan dan kecacatan
berdasarkan pengujian dan kelemahan
Menganalisis
hasil ujian yang dijalankan ke atas prototaip dan memberi penilaian berdasarkan
aspek ergonomik dan estetika. Kelemahan
dan kekuatan prototaip perlu dikenalpasti untuk tujuan pembaikan.
c. Pengubahsuaian model berfungsi atau
prototaip
i.
Pembaikan
Hasil pembelajaran
·
Mencadangkan pengubahsuaian berdasarkan pengujian dan penilaian
·
Mengganti atau mengubahsuai bahagian
dan komponen
·
Menguji dan menilai semula model
berfungsi atau prototaip yang telah diuabhsuai
·
Mengesyorkan bahan dan proses yang
lebih sesuai
Berdasarkan
hasil pengujian, cadangan pembaikan perlu disenaraikan dan dilaksana jika
perlu, antaranya seperti
i. mengganti komponen yang tidak berfungsi,
ii.
menambah baik komponen / bahan,
iii.
mengganti komponen dengan komponen yang lebih baik
iv.
menambah kemasan.
Selepas pembaikan, perlu dibuat pengujian
semula untuk mempastikan bahawa prototaip yang dibina benar-benar berfungsi
mengikut spesifikasi yang telah dipilih.
Proses
ini mungkin akan berulang beberapa kali sehingga terhasil prototaip yang
benar-benar memenuhi spesifikasi yang telah ditetapkan. Jika masih belum menepatinya, cadangan boleh dikemukakan untuk pembaikan
selanjutnya di dalam dokumentasinya. Ini
bertujuan untuk pereka cipta seterusnya memajukan prototaip yang telah
dihasilkan.
Cadangan aktiviti:
o
Membuat
pembaikan berdasarkan hasil pengujian
o
Membuat
pengubahsuaian yang sesuai untuk menambah baik prototaip
ii.
Kemasan
Hasil
pembelajaran:
·
Membuat kemasan akhir
Proses kemasan di
peringkat ini adalah proses yang terakhir selepas pembaikan, sebelum prototaip
ini dipasarkan.
No comments:
Post a Comment