trx.indexO
zwani.com myspace graphic comments
Islam graphics

Monday, 2 March 2015

♡♡ Selamat Hari Lahir Faqihah

20 februari 2006....
Kakak dilahirkan di Hospital Segamat...betul2 lepas azan solat subuh..
Sekarang kakak dah berusia 9 tahun....sekejap jea dah besar...kesakitan nak bersalin masih kekal dalam ingatan...

Kakak seorang anak yg solehah...
Selalu mengalah dengan adik adiknya yang 4 org..
Sebab tu ummi dan ayah selalu bagi hadiah yang istemewa utk kakak, x sama dgn adik adik yang lain.

Ummi belikan 2 buah buku novel utk kakak..sbb kakak suka membaca.
Ayah belikan sebuah basikal baru utk kakak....sbb kakak selalu mengalah...

Ummi dan ayah dah sepakat, umur kakak 9 thn...mesti ikut undang2 yg baru;

1. Solat- mesti diawal waktu..x solat ummi dan ayah akan rotan
2. Keluar rumah pakai tudung
3. Keluar rumah pakai baju lengan panjang
4. Keluar rumah mesti pakai stoking....

Semoga Faqihah Darwisyah Rosedi menjadi anak yg solehah....aamiinnnn...

Read more ...

Friday, 27 February 2015

FroZen SamBal

Ni semua persiapan untuk suamiku memasak bento untuk anak2 bila aku dah naik kerja semula pada bulan april nanti...

Kasihku kepada suami dan anak2, sanggup ku menkaji dan membuat penyelidikan untuk membuat frozen food bagi memudahkan suami menguruskan anak2 untuk membuat bento.

Bersyukur, anak2 mmg gemar membawa bekal ke sekolah...katanya..ummi masak sedap...

Jom....selamat mencuba...

Read more ...

Wednesday, 25 February 2015

Nak cuti lagi...

Sekejapnya masa berlalu....
Lagi sebulan cuti tanpa gajiku akan habis....
Kalau ikutkan hati, hendak saje aku cuti sampai akhir tahun...
Tapi memikirkan kawan2 yang terpaksa relief kelas aku....terpaksa aku pendam saja keinginan itu....

Ya...mungkin mereka memahami...tapi aku faham sangat, pasti mereka merungut2 sebab aku cuti...walaupun cuti aku ni bukan nya bergaji..tapi tanpa gaji....

Kalu dulu..disekolah lama, aku pernah ambil cuti tanpa gaji, tapi pengetua aku terus mohon guru ganti...jadi x kisahlah berapa bulan aku nak cuti, sebab dah ada guru pengganti...dulu aku ambil cuti 6 bln tanpa gaji...

Tapi...disini mereka tidak mengambil guru ganti, sedangkan semasa aku memohon cuti dgn pengetua lama, pengetua terus bagitau cc supaya mencari guru ganti...entahla...aku pun x faham prosedur ambil guru ganti...

Ya..,disini ada pro n kontra nya...

Kawan2 akan bergembira bila aku kembali bekerja..mereka tidak perlu relief kelas aku lagi...masa mereka akan jadi seperti biasa...ada ruang masa untuk berehat..

Tetapi aku...bila dah kembali bekerja...jiwa ku menangis....lemah...tiada motivasi untuk mengajar....mengenangkan anak2 dan suami yang berada di kuantan...anak2 pun menangis bila aku tinggalkan mereka di kuantan bersama ayahnya...kesian kat anak2 ku....

Siapa yang nak mengajar mereka pada waktu malam...
Siapa yang nak temankan mereka buat kerja sekolah...
Sapa yang nak masak waktu pagi utk bekal mereka...
Siapa yang nak tenangkan emosi mereka, bila mereka dibuli disekolah...
Siapa yang nak layan perasaan gembira mereka...
Siapa yang nak melayan perasaan duka mereka...
Siapa yang nak memberi motivasi kepada mereka jika mereka tewas....

Ya Allah...kau kuatkan hati ku ini.....disaat ku menulis ini..air mata ku bercucuran tanpa henti....
Besarnya ujian yang kau berikan kepada kami ini....

Wahai suamiku..kau seorang suami yang sangat...sangat baik dan penyayang...kau sanggup menawarkan diri untuk menjaga anak2 ..
Kakak 9 tahun...naufal 8 tahun...hakim 7 tahun...zahinfaris 5 tahun...

Kau terpaksa mengambil tugas2 diatas.....

Ku harap semoga ada kegembiraan yang akan menanti keluarga kita nanti...insyalllah....


Read more ...

Muzium sg.lembing

Sblm cny..... kami jalan2 ke Muzium Sg.Lembing...ini pun atas permintaan kakak....

Rupanya muzium ini merupakan bekas tapak lombong bijih timah...
Banyak aktiviti2 perlombongan diceritakan dimuzium ini...dan kebanyakkan pekerjanya adalah bangsa cina..

Yang saya dan suami terpegun ini ialah...pada tahun 18xx an..org2 inggeris dah menggunakan penapis air, pemanas air.....elektrik....betapa jauhnya dgn kita org2 Malaysia...

Kita org2 Melayu baru menggunakan penapis air ini pada awal tahun 2000 an...patutlah bangsa cina lebih maju kehadapan berbanding dengan bangsa melayu...sebab  mereka dah terdedah lebih awal dengan teknologi yg dibawa oleh org inggeris berbanding dgn bangsa melayu....(ini andaian saya sahaja...tiada mana2 rujukan)

Apa2 pun zaman sekarang...semuanya sama rata...siapa yg berusaha dia akan dapat..siapa yg leka dia akan ketinggalan ...

♧♧ Biarlah miskin di dunia, jangan kita miskin diakhirat♧♧

Read more ...

Monday, 16 February 2015

Borong cooler bag

Hari ini borong cooler beg kat TMG Kuantan...
Hahaha.....sanggup gi ke TMG walaupun dah pukul 6.20 ptg..memandangkan jarak dari ke rumah ke TMG cuma 10 minit jea...

Semangat ber'bento'...suami pun ikut syok tgk pagi2 anak2 bawa bekal ke sekolah....sbb tu tadi balik kerja suami bagitau ada cooler bag free bila beli produk nestle..ummi pun apa lagi...tukar baju terus capai kunci van....

Akhirnya tercapai impian nak beli beg ini....

Read more ...

Thursday, 12 February 2015

Gugurnya air mata

Alhamdulillah...pagi ni sempat memasak bekal untuk anak2.
Menu
1. Nasi putih
2. Ayam masak kicap
3. Roti sosej
4. Air sunquick..

Syukur...nikmat yang diberi untuk bangun awal dan sihat..
Syukur...diberi rezeki yang banyak...


Membayangkan suasana waktu pagi bila ummi dah habis cuti...

Sekejap jea masa berlalu....dah hampir habis cuti tanpa gaji ummi selama 3 bulan bermula 1.1.2015 dan akan tamat pada 31 .3.2015..
Bagaimana lah suami menguruskan anak2 seramai 3 orang...anak2 suka membawa bekal ke sekolah..
Bagaimana lah reaksi zahinfaris dan diyanah bila terpaksa balik semula ke Batu Pahat dan bersekolah semula di Alhidayah educare...

Bila memikirkan semua ini....air mata ku gugur satu persatu....
Tidak dapat menggambarkannya...

Semoga ada kegembiraan menanti keluargaku....aamiinnn
Semoga kami sekeluarga diberikan kekuatan untuk menghadapi ujian yang diberikan ini...aamiinn...


Read more ...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...