Penjanaan idea awal
Proses
penjanaan idea merupakan proses bagi menghasilkan beberapa rekacadang atau
konsep yang masih memerlukan perkembangan seterusnya. Ia boleh dilakukan dengan mengemukakan konsep
secara catatan dan lakaran. Di peringkat
ini idea-idea tersebut akan diselesaikan
melalui cara yang berbeza serta dihubungkait dengan prinsip / konsep tabii /
hukum alam / hukum sains. Lakaran
berlabel yang dihasilkan menjurus kepada penyelesaian masalah dan menghuraikan
fungsi setiap idea secara ringkas dan jelas.
Penjanaan
idea tersebut direkodkan di dalam buku idea secara lakaran dan nota sokongan
bagi tujuan rujukan perkembangan idea seterusnya serta penyediaan
pendokumentasian projek.
Cadangan aktiviti:
·
Perbincangan dalam kumpulan untuk
mendapat pelbagai idea
·
Sesi
sumbangsaran mendapatkan pelbagai
perkembangan idea penyelesaian
a. Perekaan projek
Hasil pembelajaran:
·
Mengaplikasikan rupa dan bentuk objek
secara lakaran
·
Melakar dengan pelbagai gayaan dari pelbagai
sudut pandangan
·
Menghasilkan lakaran reka cipta bentuk
awal berdasarkan idea yang telah dipilih
·
Menghasilkan lakaran perkembangan reka
bentuk
·
Menganalisis lakaran reka bentuk
·
Menggabungkan lakaran idea yang
bersesuaian berdasarkan idea yang telah dipilih
Perekaan projek merupakan proses penghasilan
lakaran perkembangan reka bentuk yang diadaptasikan dari penjanaan idea
awal. Proses mensintesis atau
pencantuman idea-idea yang telah dijana boleh diaplikasikan bagi membantu
penghasilan idea-idea yang lebih kreatif, inventif dan inovatif.
Di
peringkat ini idea-idea yang dilakarkan
perlu mengambilkira faktor-faktor seperti bahan, fungsi, teknik pembuatan,
mekanisma, estetika dan faktor lain yang berkaitan.
Lakaran
perkembangan reka bentuk membantu memperjelaskan rupa dan bentuk cadangan
rekaan secara 3D dengan pelbagai gayaan dan sudut pandangan yang berbeza. Ia juga memudahkan pereka memahami, melihat
dan menilai konsep rekaan mereka seterusnya membuat pengubahsuaian.
Lakaran
boleh dibuat menggunakan media yang bersesuaian seperti pen, marker, pensil,
cat air dan pensil warna.
Cadangan
aktiviti:
o Membuat latihan lakaran
b. Pemilihan reka bentuk
Hasil pembelajaran:
·
Membentang lakaran terperinci
·
Mengenal pasti kriteria pemilihan reka
bentuk berdasarkan kedapatan bahan, masa kitaran pengeluaran, keselamatan
produk, ergonomik dan nilai estetika
·
Memilih sistem dan fungsi yang
berpotensi dan bersesuaian dengan reka bentuk
·
Menilai dan memilih reka bentuk akhir berdasarkan kriteria yang ditentukan
Pemilihan reka bentuk
merupakan proses yang penting kerana ia akan menentukan halatuju reka bentuk yang akan dihasilkan.
Pada tahap ini satu pemilihan yang
terbaik perlu dibuat bagi menentukan reka bentuk akhir yang dapat memenuhi
kehendak atau kriteria reka bentuk.
Pemilhan
reka bentuk dilakukan berdasarkan kepada kriteria kesesuaian bahan, teknik
pembuatan, fungsi, ergonomik, mesra pengguna, nilai komersil, keselamatan dan
nilai estetika.
Kriteria
reka bentuk boleh dibuat secara carta atau jadual penilaian bagi bagi memudahkan pemilihan dilakukan. Pemilihan reka bentuk yang berpotensi untuk
dimajukan ke peringkat pembuatan model atau prototaip dipilih berdasarkan jumlah
skor tertinggi dari jadual penilaian.
Contoh:
“Mereka bentuk satu
produk yang mempunyai pelbagai peralatan untuk ahli perkhemahan”
Berdasarkan kepada
pernyataan di atas faktor penting yang perlu diambilkira ialah
-
mudah dibawa
-
ringan
-
tahan lasak
-
serba guna
-
penjimatan ruang
Kriteria
penilaian
|
Sketsa 1
|
Sketsa
2
|
Sketsa
3
|
Mudah dibawa
|
3
|
2
|
5
|
Ringan
|
2
|
3
|
4
|
Tahan lasak
|
2
|
3
|
4
|
Serbaguna
|
3
|
2
|
5
|
Penjimatan ruang
|
3
|
3
|
5
|
JUMLAH
|
11
|
13
|
23
|
Contoh
Jadual Penilaian Kriteria Reka Bentuk
Nilai
Skor
1
tidak sesuai
2
kurang sesuai
3
sederhana
4
baik
5
sangat baik
Cadangan aktiviti:
o
Mengadakan
sesi sumbangsaran untuk mendapatkan pilihan yang terbaik
o
Perbincangan
dalam kumpulan / sesi kritik
o
Membuat rujukan mengenai pemilihan
sistem yang bersesuian dengan projek yang hendak di buat
c. Perancangan pembinaan model berfungsi
atau prototaip
Setelah pemilihan reka bentuk dilakukan
perancangan pembinaan model berfungsi atau prototaip diperlukan bagi memudahkan
pembuatannya. Peringkat ini perancangan
akan melibatkan penyediaan lukisan-lukisan yang berkaitan, jadual kerja
pembuatan model, penyediaan bahan dan cara pembuatan. Perancangan boleh dilakukan secara
perbincangan dengan guru dan rakan pelajar.
No comments:
Post a Comment