trx.indexO
zwani.com myspace graphic comments
Islam graphics

Wednesday, 15 August 2012

PROMOSI

Promosi ialah proses terakhir pemasaran untuk penjualan sesuatu produk.

OBJEKTIF PROMOSI

1. MEMBERIKAN MAKLUMAT
    Memberikan maklumat kpd pengguna tentang kelebihan produk jualannya.

2. MENDAPAPATKAN SAMBUTAN
Memastikan bahawa produk keluaranny skan sentiasa mendapat sambutan dalam pasaran.

JENIS-JENIS PROMOSI

1. PENGIKLANAN
Pengiklanan dilakukan melalui pelbagai media spt televisyen, radio,medua cetak dan laman web. Perkhidmatan ini disediakan oleh agensi pengiklanan.

2. PUBLISITI
Syarikat pengeluar mengadakan punlisitinya sendiri. Publisiti inibiasanya dibuat dengan menaja sesuatu kejohanan suksn, msjlis atau pertunjukan.

3. PROMOSI JUALAN
Ia dilakukan melalui pameran, demonstrasi, pemberian kipon, hadiah percuma atau sample percuma.

4. JUALAN LANGSUNG
Promosi jualan dengan menggunakan perkhidmatan jurujual menemui pengguna dari pintu ke pintu.

KAEDAH PEMILIHAN PROMOSI

1. Kos
2. Masa
3. Tempat

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...