|
Kepada
|
:
|
|
|
|
|
|
|
Melalui
|
:
|
|
|
|
|
|
|
Daripada
|
:
|
|
|
|
|
|
|
Salinan
kepada
|
:
|
Guru
MP RC/PK1/KB/SU Peperiksaan
|
|
|
|
|
|
Perkara
|
:
|
Mesyuarat Penataran Dikriminasi MPKK
RC 3763/2
|
|
|
|
Tarikh/Hari -
|
23-24 Mei 2012
|
|
|
Masa -
|
3.00ptg-10.30mlm-
Rabu/8.00pg-12.00tgh-Khamis)
|
|
|
Hotel
11@Century
|
[A].
UCAPTAMA :
Oleh
: En Kamarudin Bin Kudong-Pegawai LPM
1.
Perlaksanaan
PBS di sekolah berdasarkan Akta pendidikan 1996 (Akta 50)
2.
Maksud
diskriminasi
a) Diskriminasi bermaksud
perlakuan membezakan warna kulit, keturunan, jantina & warna. Atau
pelayanan yang tidak adil dengan membanding bezakan.
3. Kenapa dan mengapa
menggunakan diskriminasi walaupun dalam bentuk maksud yang negatif.
4. Diskriminasi bertujuan
untuk membezakan pencapaian murid dalam melaksanakan PBS.
5. Perbezaan di antara PNP dan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS),
di mana dalam PNP tiada diskriminasi
berlaku iaitu semua pelajar berhak untuk belajar dan mendapat ilmu manakala
diskriminasi berlaku dlm pentaksiran PBS bagi menunjukkan dan membezakan
pencapaian pelajar cemerlang, pelajar sederhana dan pelajar lemah. Skor hanya
dilaporkan pada akhir pentaksiran.
6.
Kenapa
PBS perlu berubah ?
a) Kerja kursus perlu
menunjukkan diskriminasi yang lebih jelas tentang perkembangan (development)
dan pertumbuhan (growth) antara murid.
Pakar pentaksiran antarabangsa digunakan bagi mata pelajaran Lukisan
Kejuruteraan dalam mesyuarat penentuan standard digunakan.
b) Lebih holistik dan penekanan
kepada semua aspek (skor).
c) Memberi pengiktirafan dan
autonomi kepada guru untuk melaksanakan pentaksiran dan dapat meningkatkan
intergriti dan kredibiliti profesion perguruan.
d) Memberikan maklumbalas
kepada pelajar.
e) Maklumbalas untuk mengenal
pasti kekuatan dan kelemahan pelajar.
7. Perlaksanaan mulai tahun
2012 Tingkatan 4. Soalan akan boleh di muat turun mulai 15 Jun 2012.
8. Persoalannya ?
Adakah adil untuk pelajar sebagai contoh :
a)
Ali :
sekali buat PBS - mendapat Gred A
b)
Lim : dua kali buat PBS – mendapat Gred A ( sama
)
c)
Gopal : lima kali buat PBS – mendapat Gred A (
sama seperti Suria )
ADAKAH IANYA
ADIL ?
9.
Kita
sebagai guru perlu ada “ 4 HEAD” untuk
melaksanakan perubahan
dalam PBS
Head :
|
Otak
kena bijak dan banyak ilmu
|
Heart :
|
Hati
kena bersih
|
Health :
|
Kesihatan
perlu dijaga. Apa guna guru dan pelajar cemerlang jika kesihatan tidak
dijaga.
|
Hand :
|
Tangan
mesti sentiasa berdoa
|
[B]. BAGAIMANA PENDISKRIMINASIAN
DILAKSANAKAN/PENAMBAHBAIKAN PENTAKSIRAN oleh EN NAZRI B MD SAAD
Oleh
: En Nazri b Saad- Pegawai LPM
1.
Masih kekal dengan rujukan kriteria.
2.
Kaedah Diskriminasi.
HANTAR
|
GRED
KRITERIA
|
Kali pertama memenuhi
kriteria
|
A1,B1,C1,D
|
Kali kedua memenuhi kriteria
|
A2,B2,C2
|
Kali ketiga memenuhi kriteria
|
A3,B3,C3
|
Formula diskriminasi mata pelajaran Reka Cipta
- Murid diberi peluang untuk ditaksir semula
- Guru boleh mentaksir semula murid untuk kali ke 2 dan ke 3
3.Penskoran
Penskoran terhadap aspek yang telah
dikenal pasti akan dibuat dengan
menggunakan pendekatan Penilaian Berdasarkan Kriteria (PBK).
3.1 Empat gred digunakan
yang diwakili seperti
berikut.
A Cemerlang
B Kepujian
C Memuaskan
D Di bawah tahap memuaskan
3.2 Wajaran bagi setiap
aspek yang dinilai
bergantung kepada tahap kepentingannya.
3.3 Nilai wajaran diberi dengan menggunakan unit numerik 1, 2 dan 3.
3.4 Gred
kriteria setiap aspek diberi berdasarkan bilangan penghantaran tugasan. Setiap
calon berhak ditaksir sehingga tiga kali bagi meningkatkan pencapaian.
Contoh
Gred penskoran pentaksiran kerja projek berdasarkan jadual berikut :
PENTAKSIRAN
PERTAMA
|
PENTAKSIRAN
KEDUA
|
PENTAKSIRAN
KETIGA
|
|||
GRED
|
SKOR
|
GRED
|
SKOR
|
GRED
|
SKOR
|
A1
|
10
|
A2
|
9
|
A3
|
8
|
B1
|
7
|
B2
|
6
|
B3
|
5
|
C1
|
4
|
C2
|
3
|
C3
|
2
|
D1
|
1
|
|
Lama
Agihan skor keseluruhan adalah
seperti berikut:
Artifak - 40%
Folio - 60%
Baru
Agihan skor keseluruhan adalah
seperti berikut:
Folio - 150
Artifak – 100
[C] ARAHAN PELAKSANAAN PROJEK REKA CIPTA
Oleh : En Nazri b Saad- Pegawai LPM
1.
Manual Pentaksiran Kerja Kursus (MPKK) perlu dipatuhi oleh guru Reka Cipta untuk pelaksanaan.
2.
Tempoh masa pelaksanaan dan pentaksiran
kerja kursus (projek)
di peringkat sekolah adalah selama satu tahun (1 Julai, Tingkatan 4 hingga 1 Julai,
Tingkatan 5).
3.
Pentaksiran kerja kursus
(projek) dilaksanakan secara beperingkat mengikut aspek berdasarkan tempoh masa yang ditetapkan.
4.
Segala kos yang diperlukan dalam penghasilan kerja kursus (projek) ditanggung oleh calon.
5.
Calon adalah bertanggungjawab merancang dan melaksanakan kerja kursus (projek) di bawah bimbingan dan pengawasan guru.(Bantuan pihak luar dalam penghasilan kerja kursus (projek) adalah tidak
dibenarkan).
6.
Guru mata pelajaran berperanan sebagai fasilitator dan pentaksir.
7.
Guru memperakukan hasil kerja calon dengan menggunakan borang PKC (A) untuk artifak
dan borang PKC (F) untuk folio.
8.
Setiap hasil kerja calon mesti dijilid mengikut prosedur dan spesifikasi yang telah ditetapkan.
9.
Pihak sekolah bertanggungjawab menyediakan segala kelengkapan peralatan untuk calon menyiapkan kerja kursus (projek).
10. Kemasukan
markah secara online ikut format baru.(akan dimaklumkan oleh pihak LPM kelak)
Cadangan
:Tarikh Penghantaran/Pentaksiran
Reka
Cipta 3763/2 SPM 2013
PENGHANTARAN
|
|||
ASPEK
|
1
|
2
|
3
|
1.1
|
30
JUL-05 OGOS
|
06-12
OGOS
|
13-19
OGOS
|
1.2
|
03-09
SEPT
|
10-16
SEPT
|
17-23
SEPT
|
1.3
|
01-07
OKT
|
08-14
OKT
|
15
- 21 OKT
|
1.4
|
07-13
JAN
|
14
- 20 JAN
|
21-
27 JAN
|
2.5
|
04
- 10 FEB
|
11-17
FEB
|
18-24
FEB
|
1.6
|
04
- 10 MAC
|
11-17
MAC
|
18
- 24 MAC
|
2.1-2.4
|
06-12
MEI
|
13-19
MEI
|
20-26
MEI
|
1.5
|
10
- 16 JUN
|
17-23
JUN
|
24-30
JUN
|
**Sebarang Perubahan Tertakluk Pada Takwim
Sekolah
[C] TINDAKAN GURU
- Melaksanakan
PBS mengikut ketetapan baru (Pendiskriminasian)
- Berintegeriti
dalam melaksanakan proses
pentaksiran agar skor yang diperolehi murid ialah skor yang diberikan secara
Adil , Sahih dan Amanah tanpa sebarang keraguan.
- Maklumkan
kepada pentadbir
sekolah pelaksanaan baru.
- Memastikan
pihak pentadbir mematuhi
arahan yang dikeluarkan oleh LPM
- Memastikan prosedur kemasukan
markah baru dipatuhi.
- Memastikan urusan pelajar bermasalah
dari segi ponteng/disiplin dan sebagainya tidak menganggu
pelaksanaan PBS RC diperigkat sekolah.
- Menetapkan
masa yang sesuai
untuk kerja pentaksiran. Maklumkan pada piha pentadbir khusunya Pengetua/PK1/SU
Peperiksaan.
Disediakan oleh
En
Zulkurnain bin Abdul Rahman
Guru
Reka Cipta
SMK
Ayer Baloi, Pontian
23
– 24 Mac 2012
This comment has been removed by the author.
ReplyDeletesaya tidak faham berkaitan PBS yang baru...minta jasa baik pihak LPM untuk mengadakan taklimat sekali lagi untuk sekolah-sekolah yang tercicir. Kerjasama dari pihak tuan sangat-sangat saya harapkan agar saya dapat melaksanakan kerja nkursus dengan lebih baik dan lancar. Terima kasih......
ReplyDelete