trx.indexO
zwani.com myspace graphic comments
Islam graphics

Wednesday 28 January 2015

Nasi lemak segera

Alhamdulillah...sejak awal persekolahan 2015 ni...belum pernah lagi tertinggal untuk menyiapkan bekalan anak2 ke sekolah..

Kebetulan pula, sekarang tengah cuti tanpa gaji....tanda protes kat kpm sebab x meluluskan perpindahan saya ke Kuantan.

Rasa seronok pula jadi suri rumah sepenuh masa. Yang tak seronoknya, poket sendiri kosong...kena minta bantuan dari suami kalau nak gi belanja...

Alhamdulillah, suami seorang yang tidak kedekut, cuma saya segan nak minta lebih2..maklumlah...saya pun tahu kewangan suami bukannya stabil sangat. Apa2 pun kena yakin, rezeki Allah yang bagi..rezeki saya dan keluarga saya dah tertulis sejak azali lagi. Jadi...jgn takut x ada duit..jika tidak bekerja...kena rajin2 minta dengan Allah..bukan minta dengan KPM..

Saya ada dengar amalkan perkara2 berikut supaya mudah mendapat rezeki..
1. Solat dhuha
2. Bersedekah
3. Selawat
4. Solat di awal waktu
5. Solat sunat sebelum subuh
6. Solat tahjud
7.dll

Ini jea yang saya ingat..mungkin ada lagi yang saya tak perasan...buatlah perlahan2...insyallah akan menjadi rutin harian..

Main topik...nasi lemak segera...

Mudah jea nak membuatnya...
Ni persiapan bila dah habis cuti...

Cara2 nya:

1. Buat sambal tumis dahulu...
     Buat sambal tumis sewaktu hujung minggu, buat banyak sikit...lepas tu masukkan dalam bekas2 kecik. Nak guna baru ambil...simpan sambal tumis tu dalam freezer...bekukan...pagi2 bangun tidur tinggal panaskan aje...kalu guna microwave..reheat saje..

2. Rebus telur

    Nak mudah, masukkan telur ke dalam rice cooker..masak bersama2 dengan nasi....nasi masak telur pun masak.

3. Nak masak nasi lemak mudah saja..basuh beras..lepas tu masukkan ke dalam rice cooker..campurkan santan kotak , air mengikut sukatan dan sedikit garam...nak wangi letak daun pandan..

4. Tinggalkan 30 minit..insyallah nasi lemal pun masak....siap.....dah boleh bekalkan untuk anak2 dan suami...


 Tapi, pagi ni saya x buat telur rebus, buat telur dadar jea, sebab telur rebus dah dimakan oleh anak2..

Inilah hasilnya nasi lemak segera..

Suami kata, kalau ygg jual nasi lemak mesti laku, sedap sambal tumis ygg masak.... :) 

Pujian ni yang menyebabkan nak masak dan masak lagi....

Bekalan untuk 5 org anak...hari ni suami off jadi x ada bekalan untuknya..

Tanya suami, ada tak kawan2 yg bawa bekal ke office. Suami kata dia seorang jea yg bawa bekal. Kawan2nya yang lain semua makan kedai. Rasa bangga bila suami sudi membawa bekal ke tempat kerja..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...