trx.indexO
zwani.com myspace graphic comments
Islam graphics

Wednesday 18 July 2012

KELAS RC JULAI 2012



Petang tadi. ...ada beberapa orang pelajar yang stay back untuk menyiapkan kerja kursus rc. Saya sebagai guru rasa bangga kerana mereka sanggup balik lewat untuk menyiapkan kerja kursus. Pada tahun ini..saya mengambil pendekatan " guru penyayang". Tiada lagi marah2, maki hamun...dan berkata kasar.

Setelah hampir 10 tahun mengajar rc...pelbagai ragam pelajar telah saya hadapi. Kalau 7 tahun sebelum ini...sangat senang nak handle pelajar2 rc. Kita marah. ...dia takut terus buat kerja. Tak de banyak soal...walaupun buat kerja dgn muka masam dan mengalirkan air mata.

Dalam masa 7 tahun kebelakangan ini...pelajar2 rc dah mula tunjuk taringnya... Bila di marah..terus tak datang ke sekolah bila hari tu ada subjek rc. Yg perangai pelik2 pun ada.

Ingat lagi pada tahun 2008..tahun yg sangat mencabar kepada saya yg bergelar guru reka cipta. Pada tahun itu...pelajar2 rc mempunyai sikap yang agak teruk sekali. Bila dimarah bust tak tau jea.. Kalau hari tu ada subjek rc..mereka pskat tak dtg ke sekolah. Dan yang paling menyedihkan sekali ialah bila saya kata suruh buat kerja kursus. ..dia boleh kata" kenapa cikgu suruh kita orang buat kerja kursus..cikgu takut yea..klu saya tak buat nanti peratus rc dlm spm jatuh yea"."..ala cikgu...saya memang nak jatuhkan peratus cikgu tahun nie..."

Terkejut saya dgn jawapan pelajar tersebut. Memang betul pelajar tersebut telah mengotakan kata2nya kerana...semasa pep.bertulis, beliau hanya duduk di dewan peperiksaan selama 30 minit sahaja. Dengan bangganya dia keluar dari dewan peperiksaan di depan mata saya.

Inilah pengalaman sepanjang saya mengajar rc.

Pelajar sekarang tak sama dgn pelajar dulu. Sebagai guru...saya perlu memahami setiap perangai pelajar saya.

Tahun ini saya beri kebebasan kpd mereka sama ada nak dtg atau tidak ke kelas tambahan rc...


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...